- Start
- Statsbidrag via MFoF
- E-tjänst för statsbidrag
E-tjänst för statsbidrag
Här kan ni som kommun, region eller bidragsberättigad organisation ansöka om och följa upp statsbidrag som MFoF fördelar på uppdrag av regeringen. Tjänsten ger dig möjlighet att söka medel, kontrollera status i ärenden, återrapportera och kommunicera direkt med oss i handläggningen

Logga in i e-tjänsten
Statsbidragen söks och återrapporteras via vår e-tjänst. Inloggning sker via BankID.
Ansök och rekvirera i e-tjänsten(öppnas i ny flik) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Personuppgiftshantering
När MFoF handlägger ansökningar om och återrapportering av statsbidrag till organisationer behandlas namn, personnummer och kontaktuppgifter avseende organisationens kontaktperson för att kunna handlägga ärendet. Behandlingen sker som ett led i vår myndighetsutövning med den rättsliga grunden allmänt intresse.
Vid frågor
I ditt ärende i e-tjänsten är det möjligt att skriva till oss på MFoF. Vid frågor innan påbörjat ärende maila statsbidrag@mfof.se
Du hittar också svaren på de vanligaste frågorna nedan.
Vanliga frågor och svar
Varför kan jag inte logga in på e-tjänsten?
Det kan finnas följande orsaker:
- Du måste använda en annan webbläsare.
- Det kan finnas driftproblem med BankID.
- Det kan förekomma driftproblem i e-tjänsten.
Kan jag redigera min inskickade ansökan?
Inskickad ansökan kan redigeras inom tidsramen för utlysningen. Kontakta MFoF via e-tjänsten så kan ansökan öppnas och redigeras. Observera att det är den senast redigerade ansökan som kommer att behandlas vid ansökningstidens slut.
Får jag en bekräftelse via e-post när jag skickat in min ansökan?
Det skickas inte ett mail med bekräftelse efter inskickad ansökan. I e-tjänsten kan en bekräftelse skrivas ut i pdf-format samt att det står vilken status din ansökan har.
Hur avbryter jag en inskickad ansökan?
Kontakta MFoF via e-tjänsten och informera att du önskar dra tillbaka er ansökan så kan MFoF avskriva ansökan
Varför får jag inte mejl om ny information i e-tjänsten angående min ansökan?
Kontrollera ”Min profil” i e-tjänsten att den angivna mailadressen är korrekt.
Varför hittar jag inte min ansökan i e-tjänsten?
I e-tjänsten längst upp till höger vid ”Mina ansökningar”, kan du prova att byta visningsalternativ. Du kan välja mellan ”aktiva”, ”avslutade” eller ”alla”.
Kan jag lägga till en kollega som användare i e-tjänsten?
Du kan ge andra personer, till exempel kollegor, chefer eller konsulter, tillgång till ditt ärende i e-tjänsten. För att bjuda in fler användare måste du vara Administratör (kontaktperson) för ärendet.
Så bjuder du in fler användare
- Öppna det aktuella ärendet och välj ”Hantera användare”.
- Under ”Allmänna uppgifter”, fyll i namn och e-postadress till personen du vill bjuda in.
- Klicka på ”Skapa inbjudan”.
- Den inbjudna personen får ett mejl med en länk för att logga in i ärendet.
Den som bjuds in får rollen Användare. En Användare har samma behörighet som Administratören och kan:
- Se alla händelser i ärendet
- Kommunicera med MFoF
- Fyll i och redigera ansökningsformulär samt skicka in ansökan
- Fyll i och redigera återrapporteringsformulär samt skicka in det
Observera: Endast Administratören får aviseringar från e-tjänsten.
Om er organisation ansöker om flera olika statsbidrag från MFoF måste behörighet tilldelas separat för varje ärende.
Hur byter jag kontaktperson i e-tjänsten?
1. Ny kontaktperson loggar in
Logga in i e-tjänsten för statsbidrag med BankID och ange din e-postadress under Min profil.
2. Meddela MFoF om bytet
Välj ett av följande alternativ:
Alternativ 1: Tidigare kontaktperson meddelar bytet via e-tjänsten.
Alternativ 2: Ny kontaktperson skickar e-post till statsbidrag@mfof.se och uppger att ett byte ska göras. Ange ärendenummer i meddelandet.
3.MFoF uppdaterar kontaktuppgifterna
En handläggare registrerar den nya kontaktpersonen och tar bort den tidigare. Ny kontaktperson får en bekräftelse via e-post när bytet är genomfört.
Uppdaterad senast