- Start
- Föräldraskapsstöd
- Brottsförebyggande föräldraskapsstöd
Brottsförebyggande föräldraskapsstöd
MFoF har, på regeringens uppdrag, tagit fram en handlingsplan för ett brottsförebyggande föräldraskapsstöd. Myndigheten arbetar nu såväl nationellt och lokalt för att underlätta genomförandet av denna plan.
På denna sida kan du läsa mer om bakgrunden till handlingsplanen, genmomförandet samt - inte minst - information om strukturer och arbetssätt som kan bidra till att förebygga barn och ungas brottslighet.
För mer information kring detta material, kontakta MFoF på foraldraskapsstod@mfof.se
Bakgrund till handlingsplanen
I december 2020 fick MFoF i uppdrag att ta fram en handlingsplan med fokus på att sammanställa kunskap, identifiera arbetssätt och metoder samt lämna förslag på förebyggande och uppföljbara utvecklingsarbeten inom föräldraskapsstöd. Uppdraget har slutredovisats den 31 januari 2022 och handlingsplanen hittar du i sin helhet här.
Utifrån uppdragets förutsättningar och inriktningar kunde MFoF dra fem slutsatser:
- Viktigt att undersöka hur olika program fungerar i relation till varandra. Universella program kan fungera som grund för och brobyggare till mer selektiva och indikerade stödformer. Ett riktat stöd ska vara evidensbaserat och målgruppsanpassat.
- Uppföljning och utvärdering behöver stärkas för att säkerställa att de insatser som sprids och genomförs är relevanta och effektiva. Detta kräver en stödjande organisation.
- En nationell samordning krävs för att ge yrkesverksamma på regional och lokal nivå rätt förutsättningar för uppföljning och utvärdering av insatser.
- Samverka för att möjliggöra best practice. Det finns många goda exempel och idéer runt om i landet. Samverkan mellan olika aktörer på lokal nivå är avgörande för om dessa intentioner ska bli till verklighet.
- MFoF kan spela en viktig roll vid genomförandet av handlingsplanen. Främst som en samordnande aktör som agerar rådgivande, faciliterande och initierande.
I flikarna här till vänster kan du läsa mer om myndighetens slutsatser, utifrån åldersgrupper och särskilda målgrupper av föräldrar.
Genomförande av handlingsplanen
I regleringsbrevet för 2022 gav regeringen MFoF i uppdrag att genomföra myndighetens handlingsplan. Inom ramarna för uppdraget var avsikten att MFoF ska arbeta för att främja genomförandet i de fall ansvaret för åtgärden ligger hos andra aktörer. Enligt de övergripande målområdena i handlingsplanen skulle MFoF verka för att:
- stärka föräldraskapsstödet inom tidiga samordnade insatser,
- tydliggöra föräldraperspektivet i kommunala lägesbilder för utvecklat stöd i föräldraskapet,
- stärka målgruppsanpassat föräldraskapsstöd till föräldrar som behöver uppmärksammas,
- asylsökande föräldrar ska erbjudas föräldraskapsstöd under asylprocessen, och
- främja ett nationellt utvecklingsarbete kring uppföljning och förvaltning inom brottsförebyggande föräldraskapsstöd.
Myndigheten har slutredovisat sitt arbete i februari 2024 men uppdraget förnyades i regleringsbrevet för 2024. Slutrapporten för arbetet under 2022-2023 hittar du i sin helhet här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Förutsättningar för ett framgångsrikt brottsförebyggande föräldraskapsstöd
Utifrån de år MFoF arbetat med det brottsförebyggande föräldraskapsstödet är myndighetens erfarenhet att ett framgångsrikt arbete med föräldraskapsstödjande insatser i utsatta områden generellt kan sammanfattas med ledorden; närhet, kommunikation och tillit.
Ett framgångsrikt arbete med ett brottsförebyggande föräldraskapsstöd bygger på ett väl fungerande arbete med det universella föräldraskapsstödet. Det är viktigt att ha strukturer på plats och ett över tid hållbart systematiskt arbetssätt med föräldraskapsstöd för att skapa goda förutsättningar för det brottsförebyggande föräldraskapsstödet.
Finns det ett sedan tidigare fungerande arbete med det universella föräldraskapsstödet skapar ett specifikt arbete med följande faktorer goda förutsättningar för framgång även inom det brottsförebyggande stödet:
- Stöd i föräldraskapet är en av de viktigaste insatserna samhället kan göra för barn och unga.
En inställning som är nödvändig för att skapa förutsättningar för att tidigt involvera föräldrar. Det finns gott om studier som visar att ett stärkt föräldraskap skapar bra uppväxtmiljöer, trygg skolgång, bättre studieresultat samt en meningsfull fritid. - Stärkt och systematiserad samordning på nationell-, regional och lokal nivå.
Denna samverkan understödjer träffsäkra och jämlika insatser då utsedda aktörer bättre kan anpassa föräldraskapsstödet utifrån det lokala behovet. För kommuners arbete kan samverkan exempelvis ske mellan aktörer inom kommunen såväl som externt mellan kommuner. - Ett framgångsrikt föräldraskapsstöd erbjuds nära målgrupperna, gärna på befintliga arenor.
Att lyfta fram och bygga på det som redan fungerar är en framgångsfaktor för ökad tillgänglighet till ett föräldraskapsstöd som verkligen når ut. MFoF:s erfarenhet är att många kommuner upplever problem med att nå alla målgrupper. - Samverkan med civil sektor är särskilt viktig i utsatta områden.
Civilsamhällets aktörer har god kännedom och stort förtroende - i synnerhet i många utsatta områden där myndigheter har svårt att nå ut. Genom dessa aktörer skapas tillit i de målgrupper som samhället vill nå med insatser. - Föräldraskapsstöd till föräldrar med barn och unga i åldern 10 – 18 behöver stärkas.
Föräldraskapsstödet är ofta väl utbyggt i barnets unga år men i takt med att barnet blir äldre minskar de naturliga arenorna. Det är här viktigt att även lyfta fram att rekryteringen ofta utförs av äldre ungdomar, behöver även föräldrar till dessa behöver nås av stöd i föräldraskapet.
Tänk på att samtliga vuxna som ingår i ett föräldraskap behövs för att minska risken för rekrytering av barn och unga till organiserad kriminalitet. - Föräldraskapsstödet behöver målgruppsanpassas i högre grad.
För att föräldraskapsstödjande insatser ska kunna tas emot av målgruppen måste stödet anpassas utifrån föräldrars olika behov och barns olika bakgrunder, förutsättningar, behov och önskemål. - För att nå ut med föräldraskapsstöd till alla föräldrar bör spridningsarbetet utvecklas.
En målgruppsanpassning av kommunikationen, inklusive en översyn av språk och kanalval, ökar möjligheten att nå ut med brottsförebyggande föräldraskapsstöd till alla – inklusive andra närstående vuxna än biologiska och/eller rättsliga föräldrar.
För att snabbare nå fram till målsättningen med ett framgångsrikt brottsförebyggande föräldraskapsstöd till alla föräldrar, för barns bästa, har myndigheten även formulerat fem rekommendationer till nationella- och lokala åtgärder:
- Regeringen bör verka för att ta fram en ny, kunskapsbaserad nationell strategi för ett stärkt och jämlikt föräldraskapsstöd, som även inkluderar ett brottsförebyggande föräldraskapsstöd.
- Kommuner och regioner bör stärka arbetet med att nå ut till alla föräldrar.
- Kommuner och regioner bör stärka arbetet med en stödjande organisation, som även stärker den lokala strukturen i utsatta områden.
- Kommunerna bör säkerställa lokal samverkan för att tidigt identifiera och förebygga normbrytande beteende.
- Regeringen bör utreda hur en samlad nationell förvaltning av kunskapsbaserade föräldraskapsstödjande program och metoder bör utformas.
Uppdaterad senast