- Start
- Föräldraskapsstöd
- Att bygga ett hållbart föräldraskapsstöd
- Sju steg för ett hållbart föräldraskapsstöd
Sju steg för ett hållbart föräldraskapsstöd
För att kunna bygga och etablera en arbetsmetod för föräldraskapsstöd som är långsiktigt hållbar krävs systematik, struktur och uthållighet. De sju olika stegen, som redogörs för nedan, åskådliggör det arbete som behöver göras organisatoriskt, strategiskt och operativt – från beslut och kartläggning till implementering och vidmakthållande.
De steg som föreslås och beskrivs nedan kan ske steg för steg, i olika ordning, eller pågå samtidigt och återkomma flera gånger. Allt detta är beroende på vad det är som ska implementeras – vilken metod, insats, aktivitet eller arbetssätt – liksom i vilket sammanhang detta ska äga rum.
- Beskriv målgrupp, behov och resurser - Gör en gap-analys.
- Kartlägg upplevda förändringsbehov och organisatoriska förutsättningar.
- Fastställ syfte, mål och vilka resultat/ indikatorer som ska följas upp.
En viktig fas är kartläggnings- och analysfasen. De befintliga verksamheterna gällande föräldraskapsstöd bör undersökas hur de ser ut – i förhållande till den kunskap om metoder, insatser och arbetssätt som senare identifieras enligt steg 2. Att genomföra en så kallad gap-analys är verkningsfullt och syftar till att identifiera det reella förändrings- och utvecklingsbehov som finns.
Den andra frågan en bör ställa sig är därför:
Vad gör vi bra redan idag – och vad behöver vi göra bättre eller annorlunda?
I samband med en sådan gap-analys bör också en kartläggning göras över vilka förbättrings- och/eller förändringsbehov som upplevs och uttrycks av de som faktiskt ska arbeta med föräldraskapsstödet och implementera detta. Att dessa genomförare upplever att förbättringen och/eller förändringen motsvarar upplevda behov brukar vara en nyckelförutsättning för att åstadkomma varaktig förändring av praxis. Andra viktiga förutsättningar är att det finns en fungerande intern kommunikation i organisationen och en kultur och ett klimat som uppmuntrar implementeringen.
För att förstå vilka typer av aktiviteter som kan komma att krävas för att få en metod, insats eller arbetssätt implementerad, behöver interna organisatoriska resurser och förutsättningar kartläggas. En analys av dessa faktorer som kan tänkas försvåra, förhindra eller underlätta för implementeringen kan med fördel ligga till grund för den implementeringsstrategi som utformas (enligt steg 4). För att optimera implementeringsprocessen behöver det alltså planeras för att komma åt hinder och dra nytta av faktorer som underlättar.
I det här skedet är det viktigt att fastställa syfte och mål och ta beslut kring vilka mål och resultat som ska följas upp, liksom vilka mätmetoder och indikatorer som ska användas för uppföljning och utvärdering.
Steg 2: Genomlysning av befintlig kunskap/evidens
- Utgå från tillgänglig och aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
- Sök efter verksam, etablerad och strukturerad insats, metod eller arbetssätt.
Sannolikt pågår verksamheter och aktiviteter som syftar till att stötta föräldrar och barn på olika sätt, men kanske är evidensen bristfällig. Eller så behöver ett nytt föräldraskapsstöd startas upp, i form av universellt eller riktat stöd. Utveckling, förändring eller förstärkning av stöd till föräldrar bör utgå från aktuell och tillgänglig relevant kunskap och vetenskaplig evidens. Att välja ett föräldraskapsstöd som är evidensbaserat och passar in i organisationen är en utmaning och expertstöd eller olika former av kunskapsstöd kan behövas. Stödet bör ha ett jämlikhets-, jämställdhets- och barnperspektiv.
Den första frågan en bör ställa sig är:
Vad säger den rådande och mest aktuella kunskapen och vetenskapliga evidensen om vad som är den mest gynnsamma praxis för att på bästa sätt främja och stödja föräldraskapet?
Det vill säga vilka metoder, insatser, aktiviteter och/eller arbetssätt har visat sig vara verksamma i syfte att främja barns hälsa och utveckling samt relationen med barnet?
Steg 3: Välj och anpassa metod, insats eller arbetssätt
- Välj metod/insats med vetenskapligt stöd, som är behovsbaserad, uppnår förväntad effekt, i linje med ordinarie verksamhet och är enkel att förstå, förankra, införa och använda.
På basis av steg 1 och 2 väljs en metod, insats, aktivitet och/eller arbetssätt för föräldraskapsstöd. Den tredje frågan en bör ställa sig är:
Vilken metod, insats, aktivitet eller arbetssätt motsvarar identifierade behov?
Föräldraskapsstödet ska vila på relevant kunskap och om möjligt vetenskaplig evidens (enligt steg 2). Stödet bör vara enkelt att förstå, införa och använda och det är fördelaktigt om det kan testas i liten skala. Det underlättar om det råder samsyn kring val av det nya stödet, att det är i linje med organisationens visioner och värderingar och kan integreras i befintlig verksamhet. Det ges gynnsammare förutsättningar om fördelarna är tydliga och att förväntade resultat kan uppnås. Det är positivt om det finns möjlighet till att göra anpassningar så att stödet ska passa gällande verksamhets behov, så att det riktar sig till de grupper som har de behov som stödet möter.
När det gäller metoder och program inom föräldraskapsstöd, är det samtidigt viktigt att säkerställa att dess kärnkomponenter som antas vara verksamma bibehålls när metoden (eller programmet) utövas i praktiken.
Steg 4: Planera resurser med ledningsstöd
- Planera material, aktiviteter, rollfördelning, utbildning, finansiering och rekrytera deltagare.
- Bedöm kort- och långsiktiga resultat.
- Kommunicera och förankra planerna i organisationen och utarbeta samarbetsformer.
När kunskapsfältet är genomlyst och kartlagt, behoven analyserade och det finns en enighet om vald metod (insats, aktivitet eller arbetssätt) att implementera, nås det kanske viktigaste steget – att planerera resurserna med stöd av ledningen.
Den fjärde frågan en bör ställa sig är:
Hur ska implementeringen planeras, förberedas och förankras på bästa sätt?
För att metoden, insatsen, aktiviteten och/eller arbetssättet ska kunna implementeras bör implementeringsstrategin diskuteras och designas på basis av den kartläggning som gjorts (i steg 1) och de resurser som finns med löpande ledningsstöd. Först och främst handlar det om de ekonomiska resurserna i ordinarie budget (och inte enbart projektmedel). Sedan handlar det om att anställa eller utbilda personal, att fördela roller och ansvar samt skapa tidsutrymme för att befästa insatsen. Samarbetsformer behöver utarbetas på olika nivåer inom och mellan organisationer och aktörer. Det behöver ordnas med lokaler, material och utrustning.
Om det finns resurser för en samordnare av föräldraskapsstödet förbättras förutsättningarna. Det är viktigt med en långsiktig planering redan tidigt av både de ekonomiska resurserna och av arbetet i stort. En plan bör utformas för hur eventuella hindrande eller underlättande faktorer som identifierats under kartläggningen ska hanteras och successivt (under hela implementeringsprocessen) verkställas.
Hur stora de förväntade resultaten är på kort och lång sikt behöver bedömas och beskrivas. I arbetsplanen ska metoden motiveras och syfte och mål vara fastställda (i steg 1). Det är viktigt att kommunicera och förankra planen i organisationen på alla relevanta nivåer, men även politiskt. Ledningen ansvarar sedan för att följa upp planen och att ge kontinuerligt stöd till samordnare och arbetsgrupp tillsammans med andra aktörer.
Steg 5: Implementera med löpande uppföljning
- Test i liten skala.
- Följ upp, anpassa och förbättra, men följ specifik metods kärnkomponenter och projektplan.
- Ge stöd och engagera genomförarna för att förankra förändringar.
I detta steg omsätts de tidigare utvecklade planerna i praktiken och den femte frågan en bör ställa sig är:
Hur ska planen följas samtidigt som förändrade förutsättningar behöver hanteras och förbättringar göras längs vägen?
I många fall är det en fördel att pilottesta det nya föräldraskapsstödet genom att genomföra det i en mindre skala. En sådan pilottestning hjälper till att identifiera tänkbara praktiska svårigheter och andra svagheter som inte förutsågs under planeringsfasen innan den genomförs i större skala.
En metod som bygger på lärande genom upprepade småskaliga tester för att genomföra förändringar och förbättringar kallas ”test i liten skala”. Tester i liten skala gör det möjligt att tidigt fånga upp och justera problem vilket underlättar genomförandet. Istället för att detaljplanera förändringen till slutfasen så byggs förändringen upp stegvis genom upprepade mindre tester mot det slutgiltiga målet. Genom att medarbetarna engageras i förbättringsarbetet förankras förändringarna, samtidigt som de anpassas till de lokala förutsättningarna, vilket bäddar för ett brett införande.
Under implementeringsprocessen kan ytterligare handledning och praktiskt stöd behövas till genomförarna. Det kan också behövas ytterligare utbildning och träning i metoden. Medan metoden genomförs ska den följas upp löpande för att upptäcka behov av eventuella anpassningar.
Relaterat
Bättre Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. vård med test i liten skala Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), 2006)
Steg 6: Utvärdering
- Utvärdera mål, process- och effektresultat.
- Välj relevanta mätmetoder och indikatorer, gärna redan i steg 2.
- Inkludera en plan för implementering i utvärderingen.
I ett tidigt skede bör beslut ha tagits kring den sjätte frågan:
Vilka mål och resultat ska följas upp, liksom vilka mätmetoder och indikatorer ska användas för uppföljning och utvärdering?
Under implementeringsprocessens gång behöver både processrelaterade resultat och resultat avseende effekter hos målgrupp följas upp.
Processrelaterade resultat
- Genomförs implementeringen enligt planen?
- Är det något som behöver korrigeras i implementeringsplanen?
- Finns det något hinder som identifierats i kartläggningsfasen som det behöver ageras på?
- Finns eller har adekvata organisatoriska förutsättningar förändrats?
- Förändras arbetssätten på det sätt som är tänkt?
- Etableras arbetssätt successivt så att det skiljer sig från det som gjordes tidigare?
- Finns det någon kärnkomponent i metoden, insatsen, aktiviteten och/eller arbetssättet som inte tycks etableras i själva utförandet?
Effektresultat hos målgrupp
- Får metoden, insatsen, aktiviteten och/eller arbetssättet som implementerats de tänkta effekterna bland föräldrar och barn?
Utvärderingen kan användas till ledningens beslutsunderlag om föräldraskapsstödet ska implementeras i den ordinarie verksamheten och om det ska spridas. Därför är det bra om utvärderingen även inkluderar en tydlig implementeringsplan som kan visa vad en fullskalig spridning och implementering skulle innebära.
Steg 7: Spridning och vidmakthållande
- Fastställ om insatsen bör bevaras och i vilken form.
- Sammanställ och sprid resultaten.
- Återkoppla dem till alla involverade: från ledning och beslutsfattare till genomförare.
I detta sista steg är frågan en bör ställa sig:
Ska metoden metoden, insatsen, aktiviteten och/eller arbetssättet bevaras och i så fall i vilken form?
Information om metoden och implementeringen och dess resultat bör spridas och ger samtidigt möjligheter till lärande av erfarenheterna. Resultaten sammanställs och återkopplas till alla genomförare, till ledning och beslutsfattare. Detta arbete kan leda till ytterligare förbättringar och utveckling av den befintliga metoden, insatsen, aktiviteten eller arbetssättet. Det kan vara värdefullt att bibehålla rutinerna för uppföljning och utvärdering även efter implementeringen.
Att ha ett varierat utbud av föräldraskapsstöd på flera olika arenor och forum (exempelvis grupp, enskilt, webbaserat och öppna föreläsningar) och en målgruppsanpassad spridning ökar chanserna att nå ut med föräldraskapsstödet till så många föräldrar som möjligt.
Uppdaterad senast