- Start
- Lättläst
Lättläst
Välkommen till MFoF
MFoF står för Myndigheten för familjerätt och
föräldraskapsstöd. Det är en statlig myndighet.
Vi jobbar för att alla barn ska ha en trygg
uppväxt och bra relationer med sina föräldrar.
Vad vi gör
- Vi ger kunskap och stöd till föräldrar
- Vi hjälper kommunernas familjerådgivningar
 att arbeta på ett bra sätt
- Vi hjälper kommunernas socialtjänst med kunskap
 och information om familjerätt
- Vi ser till att adoptioner till Sverige sker
 på ett lagligt och bra sätt
Vårt mål är att barn och föräldrar ska må bra
tillsammans.
Vi hjälper
MFoF hjälper många olika grupper. De vanligaste är:
- De som arbetar med familjer i kommunerna
 och deras chefer
- De som arbetar med familjer i regionerna
 och deras chefer
- De som arbetar med familjer i andra organisationer
 och deras chefer
- Familjer och privatpersoner
Vi arbetar också för jämställdhet.
Vi vill att föräldrar ska ha samma möjligheter
och rättigheter.
MFoF:s arbetsområden
Familjerätt
MFoF stödjer och ger råd till Sveriges familjerätter.
Vi arbetar med:
- Råd och regler om faderskap och föräldraskap
- Vårdnad, boende och umgänge
- Informations-möten
- Kommunens utredning av adoptioner från utlandet
- Socialnämndens utredning av vårdnad
Familjerådgivning
Kommunens familjerådgivning kan hjälpa föräldrar
med problem.
Fokus är nära relationer.
MFoF undersöker, förbättrar och hjälper till med
kommunernas familjerådgivning.
Stöd i föräldraskapet
MFoF lär de som arbetar med familjer hur man kan
bli en bättre förälder.
Föräldrar kan få information om barns rättigheter,
hälsa och utveckling.
Vi kan hjälpa föräldrar att ha en bättre relation.
Internationell adoption
MFoF godkänner och kontrollerar svenska
adoptions-organisationer.
Vi ser till att adoptioner följer lagen och går
rätt till.
MFoF ger tillstånd till privata adoptioner.
Vi hjälper de som arbetar med adoptioner, de som
är adopterade och de som ska bli adoptivföräldrar.
Kontakta oss
Telefon
010-190 11 00
E-post
Adress
Box 35
931 21 Skellefteå
Uppdaterad senast