- Start
- Internationella adoptioner
- Stöd och vägledning
- Att söka sitt ursprung
- Vägledning vid ursprungssökning
Vägledning vid ursprungssökning
Denna vägledning vid ursprungssökning har tagits fram av Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) på uppdrag av Sveriges regering. Målgruppen är landets kommuner och syftet är att stärka socialtjänsternas kompetens och möjlighet att stödja internationellt adopterade som söker sitt ursprung.

Sammanfattning och bakgrund
Rätten till sitt ursprung och sin identitet fastställs både i nationell lagstiftning och i internationella konventioner. Det finns även bestämmelser som reglerar adopterades rätt till stöd i samband med ursprungssökning.
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) är Sveriges centralmyndighet enligt 1993 års Haagkonvention om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner (Haagkonventionen). En grundläggande princip i konventionen är att barnets bästa ska vara avgörande i varje del av adoptionsprocessen. Konventionen reglerar ansvarsfördelningen mellan mottagarländer och ursprungsländer, och en adoption som beslutats i enlighet med konventionen i ett anslutet land erkänns även i övriga konventionsstater.
De skyldigheter som följer av Sveriges anslutning till Haagkonventionen är i Sverige fördelade mellan MFoF, kommunerna och de auktoriserade adoptionsorganisationerna. MFoF:s uppdrag är att säkerställa att internationella adoptioner av barn till Sverige sker i enlighet med gällande lagstiftning och på ett etiskt godtagbart sätt. Detta sker bland annat genom auktorisation och tillsyn av de svenska adoptionsorganisationerna samt genom kontinuerlig uppföljning av förhållanden i de länder organisationerna samarbetar med, för att säkerställa att förutsättningarna för deras landsauktorisation kvarstår.
MFoF följer den internationella utvecklingen inom adoptionsområdet, inklusive förändringar i olika länders lagstiftning och policy. Myndigheten samarbetar och utbyter erfarenheter med motsvarande myndigheter och organisationer i andra länder, såsom Haagkonferensen för internationell privaträtt, International Social Service (ISS) och Unicef.
Kommunernas ansvar omfattar att utreda och förbereda blivande adoptivföräldrar samt att ge stöd inför, under och efter en internationell adoption. De auktoriserade adoptionsorganisationerna har i sin tur ansvar för förmedlingen av barn som är tillgängliga för adoption.
Denna vägledning är uppdelad i flera delar som tillsammans syftar till att ge kommunerna goda förutsättningar att stödja internationellt adopterade i samband med ursprungssökning. Inledningsvis presenteras MFoF:s regeringsuppdrag, information om internationellt adopterade i Sverige samt ansvarsfördelningen mellan berörda aktörer. Därefter behandlas de lagar och konventioner som garanterar adopterades rätt till sitt ursprung och sin identitet, liksom deras rätt till stöd vid ursprungssökning.
Vidare beskrivs sökprocessen i sex steg, med fokus på vad varje steg kan innebära, vilka behov den adopterade kan ha och hur kommunen kan bidra med stöd.
Det finns många faktorer som kan påverka och försvåra en adopterads möjlighet att söka sitt ursprung. Det kan till exempel handla om bristfällig information om den egna bakgrunden, svårigheter att få tillgång till adoptionshandlingar eller otillräckligt stöd i ursprungslandet. Dessa och andra utmaningar beskrivs mer utförligt i respektive steg av sökprocessen.
MFoF vill rikta ett tack till adopterade, adopterades riksföreningar och de tre auktoriserade adoptionsorganisationerna som bidragit med värdefulla synpunkter vid framtagandet av denna vägledning.
Uppdaterad senast