- Start
- Internationella adoptioner
- Stöd och vägledning
- Att söka sitt ursprung
- Vägledning vid ursprungssökning
Vägledning vid ursprungssökning
Denna vägledning vid ursprungssökning har tagits fram av Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) på uppdrag av Sveriges regering. Målgruppen är landets kommuner och syftet är att stärka socialtjänsternas kompetens och möjlighet att stödja internationellt adopterade som söker sitt ursprung.
Använd sidans huvudmeny eller länkarna längre ned på sidan för att gå vidare till andra delar i vägledningen. Du kan också ladda ner en uskriftsvänlig pdf Pdf, 465.6 kB, öppnas i nytt fönster. med vägledningen.
Sammanfattning och bakgrund
Rätten till sitt ursprung och sin identitet framgår av såväl nationella som internationella bestämmelser. Därtill finns bestämmelser som avser adopterades rätt att få stöd i samband med ursprungssökning.
MFoF är svensk centralmyndighet i enlighet med 1993 års Haagkonvention om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner (Haagkonventionen). En grundläggande tanke i konventionen är att staterna har ansvar för att barnets bästa beaktas i varje del av adoptionsprocessen. Konventionen fördelar ansvar mellan mottagarländer och ursprungsländer. En adoption som beslutats enligt konventionen i ett land gäller också i de andra anslutna länderna.
De skyldigheter som följer av att Sverige anslutit sig till Haagkonventionen, har i vårt land fördelats mellan MFoF, kommunerna och auktoriserade adoptionsorganisationer. I MFoF:s uppdrag ingår att arbeta för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Detta gör myndigheten genom auktorisation och tillsyn av de nationella adoptionsorganisationerna samt genom att löpande hålla sig uppdaterad på förhållanden i de länder organisationerna samarbetar med, för att säkerställa att förutsättningarna för organisationernas landsauktorisation fortfarande gäller. MFoF följer den internationella utvecklingen och olika länders policy och lagstiftning i adoptionsfrågor. Som ett led i detta samarbetar MFoF och utbyter erfarenheter med myndigheter och organisationer i andra länder, exempelvis andra länders centralmyndigheter, Haagkonferensen för internationell privaträtt, International Social Service (ISS) och Unicef. I kommunernas ansvar ingår att utreda och förbereda blivande adoptivföräldrar och att ge stöd inför, under och efter att en internationell adoption genomförts. De auktoriserade adoptionsorganisationerna har ansvaret att förmedla barn som är tillgängliga för adoption.
Vägledningen är indelad i olika delar som sammantaget syftar till att ge förutsättningar för kommuner att stödja internationellt adopterade vid ursprungssökning. Inledningsvis ges en introduktion till MFoF:s regeringsuppdrag, om internationellt adopterade i Sverige, och hur ansvarsfördelningen ser ut mellan aktörer i Sverige. Vidare belyses lagar och konventioner som stödjer adopterades rätt till sitt ursprung och sin identitet, och rätt till stöd i samband med ursprungssökning. Därefter beskrivs sökprocessen i sex olika steg med fokus på vad dessa kan innefatta, vilka behov den adopterade kan ha samt hur kommunen kan bidra med stöd.
Det finns olika omständigheter och utmaningar som kan påverka och försvåra den adopterades möjlighet att söka sitt ursprung. Exempelvis kan det handla om otillräcklig information om sin bakgrund, svårigheter att få tag på adoptionshandlingar, eller otillräckligt stöd i ursprungslandet. Dessa och andra faktorer belyses mer utförligt inom respektive steg i sökprocessen.
MFoF vill rikta ett tack till adopterade, adopterades riksföreningar och de tre auktoriserade adoptionsorganisationerna som bidragit med värdefulla synpunkter vid framtagandet av denna vägledning.
Använd sidans huvudmeny eller länkarna nedan för att gå vidare till andra delar i vägledningen.
Uppdaterad senast