- Start
- Om MFoF
- Lediga tjänster
- Utredare familjerätt deltid MFoF
Utredare familjerätt deltid MFoF
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en utredare på 50% som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Välkommen till oss
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Myndigheten har även i uppdrag att ge stöd till internationellt adopterade i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt familjer och individer.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtqi-certifierade myndighet.
MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Tycker du att detta låter intressant? Då tycker vi att du ska du läsa vidare!
Ansvar och arbetsuppgifter
Som utredare på MFoF kommer du att arbeta i ett befintligt team med övriga utredare på avdelningen. Arbetsuppgifterna innebär såväl självständigt arbete som arbete i grupp tillsammans med andra medarbetare. Tjänsten som utredare är direkt underställd avdelningschefen.
Bland annat igår följande uppgifter:
- Arbeta med inkomna frågor och lämna svar inom området Familjerätt, revidering av föreskrifter, handböcker och allmänna råd inom familjerättens område.
- Arbete i regeringsuppdrag och med kunskapsutveckling.
- Följa forskning och annan kunskapsutveckling inom myndighetens verksamhetsområde, omvärldsförändringar och andra faktorer som påverkar målgruppernas förväntningar och behov.
- Sammanställa och medverka i spridningen av kunskapsbaserade rapporter eller andra myndighetstexter i enlighet med myndighetsuppdraget.
- Arbeta utifrån ett barnperspektiv och ha yrkesmässig kunskap om barns och ungas utveckling, samt våld i nära relationer.
Som utredare ingår även sedvanligt förekommande arbetsuppgifter som utredare på myndigheten. Arbetet kommer till stor del att utföras i projektform med fasta tidsramar.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen från högskola/universitet med inriktning socionom.
- Erfarenhet av arbete inom familjerätt
- Flerårig erfarenhet av självständigt kunskapsbaserat utredningsarbete inom statlig, regional eller kommunal verksamhet.
- Goda kunskaper i familjerättslig lagstiftning.
- Mycket god förståelse för barns och ungas hälsa, utveckling och livsvillkor samt föräldraskapets betydelse för barns välbefinnande.
- Mycket goda kunskaper i svenska.
Det är meriterande om du har:
- God kunskap om att sammanställa och skriva kunskapsbaserade rapporter.
Dina personliga egenskaper
Förutom de ovan nämnda kraven och meriterna behöver du också ha förmågan att kunna strukturera ditt arbete. För att lyckas i rollen måste du vara ansvarstagande för dina arbetsuppgifter och självständigt starta olika aktiviteter och uppnå konkreta resultat. Du behöver vara samarbetsinriktad, vilket innebär att du kan arbeta bra tillsammans med andra, kommunicera tydligt och bidra till en positiv arbetsmiljö. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på omfattningen 50%. Provanställning 6 månader tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Skellefteå, men det finns möjlighet att arbeta på högre omfattning på distans för medarbetare som bor på långt pendlingsavstånd, i enlighet med MFoFs riktlinjer för distansarbete. Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Sista dag för ansökan är den 21 november 2025.
Skicka din ansökan med e-post till info@mfof.se, (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Eftersom vi i dagsläget inte har något rekryteringsverktyg är det viktigt att du anger dina initialer och diarienummer, AD 2025-1714 på din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har MFoF tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
MFoF behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om arbete skickas in till MFoF. Personuppgifterna behandlas för att MFoF ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten. Behandlingen för tillsättning av tjänsten sker som ett led i MFoF:s myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Kontaktpersoner
Susanna Granlund, avdelningschef, 010-190 11 00
Nour Gustafsson, HR-specialist 010-350 52 27
Fackliga företrädare:
SACO: Anneli Edvinsson, anneli.edvinsson@mfof.se, 010-190 11 13
ST: ST Direkt, 0771–555 444
Uppdaterad senast