- Start
- Om MFoF
- Lediga tjänster
- Erfaren stabschef till MFoF
Erfaren stabschef till MFoF
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en erfaren stabschef som vill ansvara för samordning och ledning av interna styrprocesser, samt att intern kontroll och kvalitetsarbete sker på ett adekvat och systematiskt sätt.
Välkommen till oss på MFoF!
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Myndigheten har även i uppdrag att ge stöd till internationellt adopterade i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt familjer och individer.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtqi-certifierade myndighet.
MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Tycker du att detta låter intressant? Då tycker vi att du ska du läsa vidare!
Arbetsuppgifter
Stabschefen är direkt underställd myndighetens generaldirektör och ansvarar för samordning och ledning av interna styrprocesser, samt att intern kontroll och kvalitetsarbete sker på ett adekvat och systematiskt sätt.
Stabschefen har verksamhetsansvar för myndighetens stab. Staben samordnar myndighetens verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning, budget, budgetunderlag och årsredovisning.
I verksamhetsansvaret ingår att:
- ta fram och kontinuerligt uppdatera myndighetens styrdokument och verksamhetsplanering,
- tillse att styrdokument, beslutade prioriteringar och andra beslut får genomslag samt att verksamheten bedrivs på ett effektivt och rättssäkert sätt,
- koordinera det myndighetsövergripande utvecklingsarbetet,
- överse arbetsgivarfrågor, budget och ekonomi, HR, lönesättning, likabehandling, lokalanvändning, avtal, IT och säkerhetsfrågor,
- följa upp prestationer och resultat, även vad gäller personalanvändning och arbetsmiljö, och tillse att myndighetens lämnar redovisning och rapporter enligt författningar och uppdrag, och
Stabschefen ansvarar för fördelning av uppdrag och den dagliga driften av myndigheten. Detta innefattar att leda och fördela arbete för såväl medarbetare i staben, som avdelningschefer. Stabschefen har ansvar för att hålla medarbetarsamtal och lönesättande samtal, ansvara för arbetsmiljöuppgifter samt att ta prioriteringsbeslut. I ansvaret ingår även att tillse att avdelningschefer och medarbetare i staben får adekvat kompetensutveckling.
Ett av huvuduppdragen på myndigheten är att säkerställa intern samverkan mot gemensamma mål och att arbetet präglas av en god förvaltningskultur. Stabschefen ska arbeta för att verksamheten håller hög kvalitet, bedrivs effektivt och inom fastställd budgetram, samt planeras så att en god arbetsmiljö upprätthålls.
Stabschefen rapporterar direkt till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp. I uppdraget ingår att representera myndigheten i externa sammanhang och i kontakter med media.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk utbildning från högskola/universitet eller liknande.
- Minst 10 års erfarenhet som chef på statlig myndighet med budget och personalansvar.
- Erfarenhet eller god kunskap om regeringens och Regeringskansliets arbetsprocesser.
- Goda kunskaper om den lagstiftning som gäller inom myndighetens verksamhetsområde.
- Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg.
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
- Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av att leda genom andra chefer.
- Erfarenhet av framtagande av beslutsunderlag.
- Erfarenhet av att representera en myndighet i externa sammanhang och i kontakter med media.
- Kunskap om myndighetens sakområden.
Dina personliga egenskaper
Förutom de ovan nämnda kraven och meriterna söker vi dig som är strategisk och har en god övergripande insikt och intresse av samhällets utmaningar. Du behöver vara proaktiv, drivande och tycka om att skapa gemensamma resultat. Vi tror att du är en god kommunikatör och trivs med att företräda myndigheten internt och externt. Att samarbete är en av dina naturliga talanger och något du alltid strävar efter att utveckla för att skapa en positiv arbetsmiljö. Att du har ett gott omdöme, är trygg och har nått en personlig mognad utgår vi ifrån. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. Provanställning i 6 månader tillämpas. Placeringsort är Skellefteå.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Sista dag för ansökan är den 17 augusti 2025.
I den här rekryteringen har MFoF valt att arbeta tillsammans med Adecco och senior rekryteringskonsult Stefan Wangdell. Frågor besvaras på 076-138 48 17 eller via stefan.wangdell@adecco.se och söker gör du via Adeccos hemsida www.adecco.se. Alla bilagor skall vara i pdf-format.
Kom ihåg att ange dina initialer och diarienummer AD 2025-1099 på ansökan.
Kontaktpersoner:
Stefan Wangdell, senior rekryteringskonsult, 076-1384817, stefan.wangdell@adecco.se
Per Bergling, Generaldirektör, 010-190 11 00
Fackliga företrädare:
SACO-S: radgivning@akademssr.se
ST: ST Direkt, 0771–555 444 eller Cinnika Lögdqvist, cinnika.logdqvist@st.org
Inför rekryteringsarbetet har MFoF tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
MFoF behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om arbete skickas in. Personuppgifterna behandlas för att MFoF ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten. Behandlingen för tillsättning av tjänsten sker som ett led i MFoF:s myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Uppdaterad senast