- Start
- Föräldraskapsstöd
- Informationsbrev lättläst
En undersökning om föräldrars behov
och erfarenheter av stöd
Att vara förälder kan vara både underbart och svårt. Det vet alla som har barn.
Att ha psykiska besvär eller kognitiva svårigheter kan ta mycket energi. Det kan också påverka hur det är att vara förälder. Föräldrar med psykiska besvär eller kognitiva svårigheter behöver ofta extra stöd och hjälp i att vara föräldrar.
Men får dessa föräldrar det stöd de behöver och vill ha?
Det undrar Sveriges regering. Vi på Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) har fått i uppdrag att ta reda på det.
Därför gör vi en enkät för att fråga föräldrar vad de tycker.
Den som svarar på frågorna i undersökningen är helt anonym.
Ingen kan ta reda på vilka som har svarat.
Målet är att samhället ska kunna ge föräldrar i behov av stöd ännu bättre hjälp i framtiden.
Vilka föräldrar kan delta i undersökningen?
Vi vill att föräldrar med psykiska besvär eller kognitiva svårigheter svarar på frågorna.
De ska ha barn mellan 0 och 18 år.
Föräldrarna behöver inte ha diagnoser.
Psykiska besvär kan betyda
många olika saker, till exempel
- nedstämdhet
- ångest
- psykoser
- ätstörningar
- självskadebeteende
- stress- och sömnproblem
- missbruk av alkohol, droger eller spel
Det kan finnas diagnoser och namn på besvären, till exempel
- depression
- bipolär sjukdom
- generaliserat ångestsyndrom (GAD)
- schizofreni
- emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS).
Kognitiva svårigheter brukar man säga att personer har som har svårt att till exempel
- lära sig nya saker
- läsa, skriva eller räkna
- komma ihåg
- behålla uppmärksamhet
- stoppa impulser
- hantera ljus, ljud, dofter, känsel eller smaker
- prata eller förstå talat språk.
Det kan finnas diagnoser och namn på svårigheterna, till exempel
- intellektuell funktionsnedsättning (IF)
- ADHD eller ADD
- autism (AST)
- språkstörning (DLD).
Hur går undersökningen till?
Frågorna finns i en enkät på internet.
Det tar ungefär en halvtimme att svara på dem.
Du kan svara på frågorna själv eller tillsammans med någon du litar på.
Först får du svara på frågor som handlar om dig, till exempel hur gammal du är och vad du gör.
Sedan får du svara på frågor som handlar om
hur du tycker att det är att vara förälder.
Till sist får du svara på frågor om dina erfarenheter av att få stöd i att vara förälder.
Du väljer själv om du vill svara på enkäten.
Om du ångrar dig kan du avbryta innan du är klar.
Du som svarar är helt anonym.
Ingen kan ta reda på att just du har svarat.
Vad händer med svaren?
När alla har svarat kommer vi att veta
vad olika grupper av föräldrar tycker.
Vi kommer att berätta vad vi lärt oss på MFoF:s webbplats och i olika föreläsningar.
Vi berättar inte vad enstaka personer har svarat.
Resultatet av undersökningen kommer Sveriges regering att få.
Svaren kommer att påverka vilket stöd föräldrar kan få i framtiden.
Hur gör jag om jag vill svara på frågorna?
Klicka på den här länken, så kommer du till enkäten:
mfof.se/foraldraenkat
Du kan svara när du vill fram till 23 juni.
Har du frågor till oss?
Om du har frågor om undersökningen
kan du skicka epost till foraldraskapsstod@mfof.se.
Med vänliga hälsningar från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd
Kontakt
Ledning och verksamhetsstöd
Per Sundberg
Kommunikationsstrateg (press- och mediakontakt)
Telefon: 010-190 10 89
E-post: per.sundberg@mfof.se
Uppdaterad senast