- Start
- Familjerådgivning
- Redogörelse av uppgiftsinsamling kring familjerådgivningens organisation
Redogörelse av uppgiftsinsamling kring familjerådgivningens organisation
Det finns konkreta skillnader i hur familjerådgivningen bedrivs och är organiserad i Sverige. Familjerådgivningens tillgänglighet, avgifter och utbildningsnivå är exempel på förutsättningar för arbetet som under en längre tid sett olika ut i olika kommuner. Det har inte tidigare gjorts någon undersökning av hur skillnaderna har sett ut i landet.
Använd huvudmenyn eller nedanstående meny för att hoppa till olika avsnitt i redogörelsen:
Målsättningen med enkäten är att den ska bidra till en översikt över familjerådgivningens organisation i Sveriges kommuner. Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) behöver denna information för att på bästa sätt kunna verka för en likvärdig familjerådgivning i landets kommuner, samt för att kunna lämna relevant stöd till kommunerna i deras arbete med familjerådgivning.
MFoF:s uppfattning är att yrkesverksamma inom familjerådgivningen också ser ett behov av en undersökning i syfte att skapa en bild av hur skillnaderna ser ut och hur det fungerar i kommunerna.
Uppgiftsinsamlingen kommer att användas i det kommande analysarbetet vid MFoF inom området.
Enkäten sändes ut via e-post under hösten 2020.
Vid utskicket har MFoF använt sig av SKR:s sändlista till samtliga kommuner. I utskicket framgick att enkäten var riktad till kommunens socialchefer men cheferna hade möjlighet att utse andra lämpliga personer för att svara på enkäten.
Enkäten hade en svarstid på 3 veckor, och en påminnelse skickades ut när en vecka av svarstiden återstod. Av Sveriges 290 kommuner har 163 kommuner svarat på enkäten, vilket motsvarar 56 procent.
Alla kommuner har inte lämnat fullständiga svar på alla frågor, och MFoF har valt att inte redovisa de svar som är ofullständiga. På grund av detta skiljer sig antalet svar på de olika delfrågorna.
Kontakt
Internationell adoption och familjerådgivning
Ulrik Stenberg
Utredare
Telefon: 010-190 10 94
E-post: ulrik.stenberg@mfof.se
Vanliga frågor
- Inträder anmälningsskyldigheten för verksamma inom familjerådgivning enligt 14 kap. 1 § SoL redan vid mottagande av e-post som innehåller uppgifter om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel?
- Vad innebär anmälningsskyldigheten (14 kap. 1 § 2 stycket SoL) för verksamma inom familjerådgivningen vid kännedom om att ett barn bevittnat våld om det inte är absolut pågående?
Familjerådgivning
- Frågor och svar
- Statistik
-
- Hur är den kommunala familjerådgivningen organiserad i er kommun? (162 svar)
- Är lokalerna avskilda från annan kommunal verksamhet? (163 svar)
- Vilka erbjuds familjerådgivning i er kommun? (163 svar)
- Antal invånare per heltid (antal invånare/heltidstjänster) första kvartalet 2020 SCB (149 svar)
- Hur lång var den genomsnittliga väntetiden till familjerådgivningen under 2019? (152 svar)
- Ingår någon form av förebyggande arbete i familjerådgivarnas tjänster? (163 svar)
- Hur lång tid avsätts för ett normalsamtal hos familjerådgivningen?
- Finns det någon begränsning i antal besök i en påbörjad samtalsserie? (163 svar)
- Hur sker tidsbokningen på familjerådgivningen? (163 svar)
- Vilken avgift debiteras per samtal? (163 svar)
- Vilken utbildning krävs för familjerådgivare i er kommun? (163 svar)
Uppdaterad senast